Saopštenja za javnost

Ikonica

Tri urbane legende o Deda Mrazu i Coca-Coli

U sklopu akcije Coca-Cola Bloggers Network Adria bloger Vladimir Vulić je pisao o vezi Deda Mraza i Coca-Cole u tekstu:

Tri urbane legende o Deda Mrazu i Coca-Coli

Lik Deda Mraza je neraskidivo povezan sa Coca-Colom. Svi se sa radošću sjećamo reklama sa starijim bradatim čovjekom obučenim u crveno-bijeli kaput koji leti na sankama koje vuku irvasi sa torbom punom poklona za dobru djecu. Svi jedva čekamo naredni Božić i Novu godinu kako bi vidjeli što je to novo Coca-Cola pripremila za praznike. 🙂

Međutim, brojni su mitovi koje čujemo ili čitamo o Deda Mrazu:

1) Deda Mraza je stvorila Coca-Cola.

2) Deda Mrazovo odijelo je crveno-bijelo, zbog toga što su korporativne boje Coca-Cole crvena i bijela.

3) Coca-Cola je prva kompanija koja je iskoristila Deda Mraza u svojim reklamama.

Da vidimo sada koliko ima (ne)istine u ovim urbanim legendama. 🙂

1) Deda Mraz (ili Božić Bata) je izmišljeni lik koji donosi djeci poklone na Badnje veče, Božić, dan Svetog Nikole ili za Novu godinu. Njegovo porijeklo ima korijene u starim religijama germanskih i slovenskih naroda, koja su kasnije kombinovana sa likom Svetog Nikole, hrišćanskog episkopa.

Sveti Nikola, zaštitinik djece, je najpoznatiji po davanju poklona sirotinji, a posebno po tome što je dao miraz za tri osiromašene kćerke pobožnog hrišćanina kako ne bi postale robinje i prostitutke, tako što je ubacio kroz prozor vreću sa zlatnicima. Vremenom se priča mijenjala, pa je u jednoj verziji vreću sa zlatnicima ubacio kroz dimnjak, a ona je upala u čarape koje su se sušile.

Deda Mraz svoje porijeklo duguje i Odinu, glavnom božanstvu germanskih naroda prije njihovog pokrštavanja. Odin je imao brojna imena u skandinavskoj poeziji, a većina njih znače „dugobradi“. Često se opisuje kako jaše osmonogog konja po imenu Slepnir koji može da preskoči velike razdaljine, što se može dovesti u vezu sa Deda Mrazovim irvasima. Djeca bi ostavljala svoje čizme napunjene šargarepama, slamom ili šećerom kod dimnjaka kao hranu za Slepnira, a Odin bi ih za ovu ljubaznost nagrađivao poklonima ili slatkišima. Nakon prihvatanja hrišćanstva, ovaj običaj je povezan sa svetim Nikolom, pa i danas djeca ostavljaju čarape kod dimnjaka. Običaj se proširio u Sjedinjene Američke Države kroz holandsku koloniju Novi Amsterdam (današnji Njujork) i evoluirao je u kačenje čarapa na kamin.

U Velikoj Britaniji, „Otac Božić“ predstavlja duh dobrog veselja za Božić i potiče najkasnije iz XVII vijeka, a opisuje se kao veseli debeli bradati muškarac obučen u dugu, zelenu odjeću od krzna. Starinske predstave iz crkvene istorije o osobi koja daruje poklone, među kojima je Sveti Nikola, su spojene sa britanskim likom Oca Božića, i stvoren je „Santa Claus“ – lik koji je Britancima i Amerikancima danas poznat. U Holandiji i Belgiji, Sveti Nikola se zove „Sinterklas“, pa je u Novom Amsterdamu preimenovan u Santa Klausa (ime je prvi put iskorišćeno u američkoj štampi 1773. godine).

 

Ovde se može pročitati ceo tekst http://digitalizuj.me/2014/01/tri-urbane-legende-o-deda-mrazu-i-coca-coli/

Advertisements

Napisano pod: Obaveštenja, , , , , ,

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: