Saopštenja za javnost

Ikonica

Prehrambene navike u Srbiji: poražavajući rezultati istraživanja

U sklopu akcije Coca-Cola Bloggers Network Adria blogerka Maja Petrović je napisala tekst:

Prehrambene navike u Srbiji: poražavajući rezultati istraživanja

Uz podršku Coca-Cola Fondacije i Ministarstva zdravlja Republike Srbije – stručnjaci Republičkog zavoda za statistiku, Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, Medicinskog fakulteta u Beogradu i Udruženje građana „Delpas“ sproveli su na reprezentativnom uzorku istraživanje o navikama u ishrani odraslog stanovništva Srbije.
Rezultate istraživanja koji su predstavljeni medijima možete da pogledate na ovom linku i na infografiku. Sumnjala sam i do sada da je loše ali kad postoji samo sumnja, postoji i nada da možda nije baš tako crno. Na žalost, sumnje su potvrđene.

Imam potrebu da celu priču začinim svojim ličnim utiscima i komentarima, uz linkove ka tekstovima koji mogu da detaljnije objasne težinu problema, ali i pružaju poneki lako primenljiv savet.

Masno, masnije, najmasnije: problem količine ili odabira?

Mene podatak da 41% ukupne energije dolazi iz masti ne bi ni malo zabrinuo kada bi se radilo o zdravim prirodnim mastima poput svinjske masti, maslaca, maslinovog ulja, kokosovog ulja ili eventualno manjih količina polinezasićenih, nerafinisanih ulja koja se koriste samo u salatama. Ali, podatak da se hranimo po pekarama gde su favoriti lisnata testa ukazuje da se ovde radi o najgorim mogućim mastima:

– rafinisanim biljnim uljima
– margarinima sa trans mastima
– i ništa boljim margarinima bez trans masti.
Poznata mediteranska dijeta koja se smatra super-zdravom za srce spada u masnije dijete sa oko 45% kalorija iz masti. Samo su te masti iz ribe, mesa, maslinovog ulja, kombinovane s puno povrća Nema onog najgoreg što nam je prehrambena industrija ponudila od polovine prošlog veka.

Masno naravoučenije: ako nemate motiv da poradite na kvantitetu, poradite na kvalitetu. Možda ovaj procenat uznemirava SZO (Svetsku zdravstvenu organizaciju), ali meni koja uživa u LCHF ishrani, gde je povrće izgovor za više maslaca – smeta samo spisak veštačkih masti.

Voćkice i povrćkice: kao da smo ih lupom tražili

Jedemo samo 130 grama voća na dan, uglavnom jabuke. OK, preporuka je 400g što je prilično velika količinaako kuburite s kilogramima. Sve antioksidanse, vitaminčiće, mineralčiće i vlakna koje ima voće možete da dobijete i iz povrća uz manje šećera. Podatak za voće sam po sebi ne bi zabrinjavao da nije pratećeg pitanja: ko nam je sakrio povrće?!

„Kada je povrće u pitanju 70% stanovništva koristi krompir u ishrani 2-3 puta nedeljno i to najčešće pripremljen prženjem.“ – verovatno na rafinisanom zejtinu. Krompir jeste povrće, ali sa minimalnom količinom vlakana. Ima oko duplo manje ugljenih hidrata od hleba i nema gluten, pa je dobro birati krompir umesto belog hleba (koji u količinama od 50 do 200g svakodnevno jede 69% Srbije). Ima puno načina da se krompir pripremi kvalitetnije pa evo dve jednostavne i pristupačne ideje: 1 i 2.

Omiljeno-Srpsko-Povrće su i crni luk i sladak kupus, ali samo 3-4 puta nedeljno. Crni luk je super zbogprebiotskih vlakana a kupus izuzetno zdravo povrće. Samo što bi trebalo da se kupus ili nešto drugo lisnato i zeleno, jede svaki dan.

Vidite – istraživanje je rađeno u maju i junu, u vreme kada imamo obilje jeftinijeg i svežeg povrća: paprike, paradajz, krastavac, šargarepe, tikvice, zelenu salatu – i to po vrlo normalnim cenama. Ipak, u maju i junu, Srbi bi ovo vlaknasto povrće konzumirali samo 1-2 puta nedeljno! Umesto svaki dan, više puta na dan! Ne želim da razmišljam kakvi bi bili zimski odgovori onih koji nisu stavili domaću turšiju u king-size bure.

Ovde se može pročitati ceo tekst http://www.vitkigurman.com/2014/10/08/prehrambene-navike-srbija/

Coca-Cola

Advertisements

Napisano pod: Saopštenja, , , , , ,

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: